14-04-2016 Saat: 18:33
(Son Düzenleme: 14-04-2016 Saat: 18:34, Düzenleyen: Ripbyrustavi.)
Her yıl binlerce sayıyı bulan algoritma değişikliklerine ayak uydurmayı çalışmayı bırakın. Sadece önemli olan konuya odaklanın. Kullanıcıya yönelik anahtar kelime stratejisi size yardımcı olacaktır.
Google’ın icra kurulu başkanı Eric Schmidt’in 2011 yılında yaptığı bir konuşmaya göre; Google algoritmasında her sene 500-600 kez değişikliğe gidiyor. Bu da her yıl sıralamayı etkileyen faktörlerin tümünde 10000 civarında değişime tekabül ediyor.
Bu değişimlerin her birisi sizin yapmaya uğraştığınız seo hizmeti çalışmanızı aslında yer ile bir edebilir veya siz çalışmanızı tamamladıktan sonra bu değişim gerçekleşebilir. Bunun ile nasıl başa çıkılır?
Ancak tüm bu güncellemeler ile değişmeyen şey ise daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlanmaya çalışılmasıdır. Yani sizin arama sonuçlarınız nerede önemliyse ona ulaşmaya ihtiyaç var. Yüksek tıklama oranı, düşük bounce rate ve sitede uzun zaman geçirme gibi etmenler sitenizin kullanıcı açısından önemli olduğunu belirtir.
Bounce rate tanımını Kanallar Arası Yeniden Pazarlamaya Giriş yazımızdan direk olarak alıntılıyoruz:
Bounce rate: Bir ziyaretçinin web sitenizde bir içeriğe girip çıkma ile alakalı bir orandır. Düşük çıkması ziyaretçilerin aradıklarını hemen bulduğu manasına gelir. Yüksek çıkarsa ziyaretçiler site içerisinde aradıklarını bulmak için dolaşmışlardır. Bu nedenle düşük çıkması iyidir.
Fakat bu başarılı sonuçları ancak anahtar kelime ve içerik stratejinizi, o arama motoru sorgulamalarının arkasındaki gerçek insanlar için düzenlerseniz elde edebilirsiniz. Buna da kullanıcıların isteklerini okumak diyebiliriz.
Kullanıcılar bir arama sorgusu yaparken, onların istekleri aradıkları şeyi bulmaktır. Genelde bu buldukları şey üç kategoride yer alır: Bir şey Yap. Bir şey Öğren. Bir yere Git. Çoğu zaman ise bir sorgulamada bunların birinden fazlası amaçlanmaktadır.
Kullanıcıların amacına göre oluşturulmuş içerik günü kazanır ve yüksek sıralamalar için iyi bir yöntem olur. Şimdi de sizlere bu arama motorlarının arkasındaki insanların sitelerden neyi istediklerini öğrenmek için bir kaç yol göstereceğim.
Sonuç Sayfalarına Düzenli Olarak Çalışın
Hedef anahtar kelimeleriniz ile düzenli olarak arama motoru sorgusu sonuç sayfaları oluşturun(arama yapın) ve bu sonuç sayfalarının üzerine çalışın. Bu sonuç sayfalarını dikkatli olarak incelerseniz, bunlar size insanların arama motorlarına bir şeyler yazıp arama yaptıklarında aslında neyi aradıklarını gösterecektir.
İnsanların isteklerini öğrenmek için neden bu sonuç sayfalarına bakıyoruz? Google’ın sonuç sayfası belki de günümüzde en iyi şekilde ayarlanmış, test ve optimize edilmiş sonuç sayfasıdır. Google henüz kendi mükemmel seviyesine ulaşabilmiş değildir. Ancak insanların yakından ilgilendiği içerikleri gösterdiği için Google’ın sonuç sayfaları insanların neyi aradığının mükemmel bir göstergesidir.
Bu konuyu bir örnek ile de düşünebiliriz. Tarayıcınızda yeni bir gizli pencere açarak belirttiğim kelimeleri yazarsanız, aynı sonuçları gözlemleyebiliriz.
Arama sayfasına “ev haşeresi” yazarsanız, büyük oranda haşere ilaçlama firmalarını görürsünüz. Bunun yanında haşerelerden doğan hastalıkların tedavisi için bilgi kaynağı bulursunuz.
Bu da bize gösteriyor ki insanlar haşerelerden kurtulma ve onlardan doğan hastalıklar hakkında bilgi almak için bu kelimeler ile arama yapıyor, insanlar bunu öğrenmek istiyor. Kullanıcının burada istediği şeyi şu şekilde aktarabilirim:
Ev haşereleri ile nasıl mücadele edeceğin hakkında bilgi bul. (Öğren)
Sarı Saç ile ilgili bir arama yaptığınızda da gizli pencerede görebileceğiniz gibi insanların istedikleri şey:
Sarı saç tonları hakkında bilgi edinmek. (Öğren)
Öğrenmek isteği arama sorgularında çoğu zaman kullanıcıların istekleridir. Ancak ortada sadece bu yoktur. Örneğin bir kahve zincirinin ismini yazıp arama yaptığınızda size en yakın olanın adresi gelecektir.(Git) Ya da “ayakkabı satın al” diye bir sorgu yaptığınızda, ayakkabı satın alabileceğiniz sitelere gideceksiniz. (Yap)
Google’da hedeflediğiniz anahtar kelimeler ile düzenli olarak sorgu yapmak faydalı olacaktır. Çıkan sonuçlar ile kendi sitenizdekileri karşılaştırmalısınız. Bu size kullanıcıların ne istediklerini gösterecektir.
Yaptığınız sorgulamalar ile ilgi notlar alıp mesela 1 ay sonra çıkan sonuçlar ile karşılaştırabilirsiniz. Bu size kullanıcı isteklerini izlemeniz konusunda çok yardımcı olacaktır. Ayrıca bu isteklerin nereye doğru gittiğini tahmin için temel oluşturacaktır.
Müşteri Verilerine Çalışın
SEO hizmetleri veriyorsanız, çalıştığınız kişi veya kurum bir iş sektörü içindedir. Arama motoru sorgu sonuç sayfaları iş yapılan sektör veya bölgede nelerin olduğunu veya neyin revaçta olduğunu gösterir. Ancak tüm bunların yanında direk olarak seo hizmeti alan kurumun müşterilerine ulaşmak, daha spesifik bir bilgi kaynağı olacaktır.
Destek Merkezi: Eğer bir seo hizmeti alan firmanın bir destek merkezi var ise, orada insanların en çok neyi sorduğunu kolayca öğrenebilirsiniz. Bir forum oluşturmak da son derece faydalı olacaktır. İnsanların bilgi almak istedikleri şeyler ile sizin hedef anahtar kelimeleriniz uyuşuyor mu bunu gözlemleyebilirsiniz. (Öneri: Eğer bir destek merkeziniz yok ise, rakiplerinizin destek merkezlerinden de bu verileri elde edebilirsiniz.)
S.S.S. : Sıkça sorulan sorular, müşteri ve potansiyel müşteriler için oldukça faydalı bilgi kaynaklarıdır. İnsanların çokça aradıkları şeyler burada bulunmalıdır.
Satışlar: İş yaptığınız firmanın satış yetkililerine, müşterilerin onlara en çok neleri sorduklarını öğrenebilirsiniz. Bu da size direk olarak müşterinin öğrenmeyi amaçladığı şeyleri verecektir.
Bu müşterilerden gelen verileri seo stratejilerinizde kullanmalısınız. Diyelim ki müşterilerden gelen verilerde bir konu veya bir sözcük grubu çokça yer alıyor. Ancak arama motoruna bunu yazdığınızda çıkan sonuçlarda, bu konuda yeterli ve kaliteli bir kaynağa ulaşamadınız. Hemen bunu değerlendirmelisiniz, kaliteli bir içerik ile bu aramayı yapan kişileri de sitenize çekebilirsiniz.
İstekleri Yazın, Anahtar Kelimeleri Değil
Bilgi dağarcığı sürekli genişliyor ve insanların dilleri ve bu dili nasıl anladıkları arama motoru güncellemeleri ile tercüme ediliyor. Bu nedenle insanların bulmayı istedikleri şeylere yönelmek elinde sonunda seo uygulayıcıları olarak yapacağımız şey olacaktır.
Bazen Google’ın arama motoru sorgu sonuç sayfalarında “Ayrıntılı Makale” yazısını görebilirsiniz. Google gerçekten de insanların aklındaki seziyor. Onlara aradıkları şey hakkında doyurucu bir bilgi kaynağı sunmak istiyor. Siz de Google yönergerlerindeki kuralları uygulayarak ayrıntılı makale yazısına sahip olabilirsiniz.
Sadece Arama Yapın
Google güncelleme yaptıkça, içerik oluşturucuları da bu güncellemelere uygun olarak içerik oluşturmaya zorlayacaktır. Google dili yeterince anlamaya çalışıyor hala. Dilin arkasındaki anlamı çıkarmaya çalışıyor. Bunları çıkardıkça da kullanıcıların aradıkları şeyleri daha hızlı onlara getirecektir.
Anahtar kelimeleri optimize etmek için içerik oluşturmak tamamen eski ve kullanılmayan bir yöntem değildir, ancak Google’ın her güncellemesi ile kullanıcı isteklerine daha fazla ulaşmaktadır ve bu yöntem giderek önemini yitirmektedir.
Ancak yukarıda da belirttiğimiz gibi kullanıcıların isteklerini belirlemek öyle çok zor bir şey değildir. Fakat bu istekler zamanla değişebilir veya önem sırası değişebilir. Bunu bilmek için sadece güncel olarak arama yapın.
Bu yazı hazırlanırken How User Intent Will Forever Inform Successful Keyword Strategies#Nate Dame kaynağından yararlanılmıştır.
Çeviri:Gürkan Hayırtaş
Google’ın icra kurulu başkanı Eric Schmidt’in 2011 yılında yaptığı bir konuşmaya göre; Google algoritmasında her sene 500-600 kez değişikliğe gidiyor. Bu da her yıl sıralamayı etkileyen faktörlerin tümünde 10000 civarında değişime tekabül ediyor.
Bu değişimlerin her birisi sizin yapmaya uğraştığınız seo hizmeti çalışmanızı aslında yer ile bir edebilir veya siz çalışmanızı tamamladıktan sonra bu değişim gerçekleşebilir. Bunun ile nasıl başa çıkılır?
Ancak tüm bu güncellemeler ile değişmeyen şey ise daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlanmaya çalışılmasıdır. Yani sizin arama sonuçlarınız nerede önemliyse ona ulaşmaya ihtiyaç var. Yüksek tıklama oranı, düşük bounce rate ve sitede uzun zaman geçirme gibi etmenler sitenizin kullanıcı açısından önemli olduğunu belirtir.
Bounce rate tanımını Kanallar Arası Yeniden Pazarlamaya Giriş yazımızdan direk olarak alıntılıyoruz:
Bounce rate: Bir ziyaretçinin web sitenizde bir içeriğe girip çıkma ile alakalı bir orandır. Düşük çıkması ziyaretçilerin aradıklarını hemen bulduğu manasına gelir. Yüksek çıkarsa ziyaretçiler site içerisinde aradıklarını bulmak için dolaşmışlardır. Bu nedenle düşük çıkması iyidir.
Fakat bu başarılı sonuçları ancak anahtar kelime ve içerik stratejinizi, o arama motoru sorgulamalarının arkasındaki gerçek insanlar için düzenlerseniz elde edebilirsiniz. Buna da kullanıcıların isteklerini okumak diyebiliriz.
Kullanıcılar bir arama sorgusu yaparken, onların istekleri aradıkları şeyi bulmaktır. Genelde bu buldukları şey üç kategoride yer alır: Bir şey Yap. Bir şey Öğren. Bir yere Git. Çoğu zaman ise bir sorgulamada bunların birinden fazlası amaçlanmaktadır.
Kullanıcıların amacına göre oluşturulmuş içerik günü kazanır ve yüksek sıralamalar için iyi bir yöntem olur. Şimdi de sizlere bu arama motorlarının arkasındaki insanların sitelerden neyi istediklerini öğrenmek için bir kaç yol göstereceğim.
Sonuç Sayfalarına Düzenli Olarak Çalışın
Hedef anahtar kelimeleriniz ile düzenli olarak arama motoru sorgusu sonuç sayfaları oluşturun(arama yapın) ve bu sonuç sayfalarının üzerine çalışın. Bu sonuç sayfalarını dikkatli olarak incelerseniz, bunlar size insanların arama motorlarına bir şeyler yazıp arama yaptıklarında aslında neyi aradıklarını gösterecektir.
İnsanların isteklerini öğrenmek için neden bu sonuç sayfalarına bakıyoruz? Google’ın sonuç sayfası belki de günümüzde en iyi şekilde ayarlanmış, test ve optimize edilmiş sonuç sayfasıdır. Google henüz kendi mükemmel seviyesine ulaşabilmiş değildir. Ancak insanların yakından ilgilendiği içerikleri gösterdiği için Google’ın sonuç sayfaları insanların neyi aradığının mükemmel bir göstergesidir.
Bu konuyu bir örnek ile de düşünebiliriz. Tarayıcınızda yeni bir gizli pencere açarak belirttiğim kelimeleri yazarsanız, aynı sonuçları gözlemleyebiliriz.
Arama sayfasına “ev haşeresi” yazarsanız, büyük oranda haşere ilaçlama firmalarını görürsünüz. Bunun yanında haşerelerden doğan hastalıkların tedavisi için bilgi kaynağı bulursunuz.
Bu da bize gösteriyor ki insanlar haşerelerden kurtulma ve onlardan doğan hastalıklar hakkında bilgi almak için bu kelimeler ile arama yapıyor, insanlar bunu öğrenmek istiyor. Kullanıcının burada istediği şeyi şu şekilde aktarabilirim:
Ev haşereleri ile nasıl mücadele edeceğin hakkında bilgi bul. (Öğren)
Sarı Saç ile ilgili bir arama yaptığınızda da gizli pencerede görebileceğiniz gibi insanların istedikleri şey:
Sarı saç tonları hakkında bilgi edinmek. (Öğren)
Öğrenmek isteği arama sorgularında çoğu zaman kullanıcıların istekleridir. Ancak ortada sadece bu yoktur. Örneğin bir kahve zincirinin ismini yazıp arama yaptığınızda size en yakın olanın adresi gelecektir.(Git) Ya da “ayakkabı satın al” diye bir sorgu yaptığınızda, ayakkabı satın alabileceğiniz sitelere gideceksiniz. (Yap)
Google’da hedeflediğiniz anahtar kelimeler ile düzenli olarak sorgu yapmak faydalı olacaktır. Çıkan sonuçlar ile kendi sitenizdekileri karşılaştırmalısınız. Bu size kullanıcıların ne istediklerini gösterecektir.
Yaptığınız sorgulamalar ile ilgi notlar alıp mesela 1 ay sonra çıkan sonuçlar ile karşılaştırabilirsiniz. Bu size kullanıcı isteklerini izlemeniz konusunda çok yardımcı olacaktır. Ayrıca bu isteklerin nereye doğru gittiğini tahmin için temel oluşturacaktır.
Müşteri Verilerine Çalışın
SEO hizmetleri veriyorsanız, çalıştığınız kişi veya kurum bir iş sektörü içindedir. Arama motoru sorgu sonuç sayfaları iş yapılan sektör veya bölgede nelerin olduğunu veya neyin revaçta olduğunu gösterir. Ancak tüm bunların yanında direk olarak seo hizmeti alan kurumun müşterilerine ulaşmak, daha spesifik bir bilgi kaynağı olacaktır.
Destek Merkezi: Eğer bir seo hizmeti alan firmanın bir destek merkezi var ise, orada insanların en çok neyi sorduğunu kolayca öğrenebilirsiniz. Bir forum oluşturmak da son derece faydalı olacaktır. İnsanların bilgi almak istedikleri şeyler ile sizin hedef anahtar kelimeleriniz uyuşuyor mu bunu gözlemleyebilirsiniz. (Öneri: Eğer bir destek merkeziniz yok ise, rakiplerinizin destek merkezlerinden de bu verileri elde edebilirsiniz.)
S.S.S. : Sıkça sorulan sorular, müşteri ve potansiyel müşteriler için oldukça faydalı bilgi kaynaklarıdır. İnsanların çokça aradıkları şeyler burada bulunmalıdır.
Satışlar: İş yaptığınız firmanın satış yetkililerine, müşterilerin onlara en çok neleri sorduklarını öğrenebilirsiniz. Bu da size direk olarak müşterinin öğrenmeyi amaçladığı şeyleri verecektir.
Bu müşterilerden gelen verileri seo stratejilerinizde kullanmalısınız. Diyelim ki müşterilerden gelen verilerde bir konu veya bir sözcük grubu çokça yer alıyor. Ancak arama motoruna bunu yazdığınızda çıkan sonuçlarda, bu konuda yeterli ve kaliteli bir kaynağa ulaşamadınız. Hemen bunu değerlendirmelisiniz, kaliteli bir içerik ile bu aramayı yapan kişileri de sitenize çekebilirsiniz.
İstekleri Yazın, Anahtar Kelimeleri Değil
Bilgi dağarcığı sürekli genişliyor ve insanların dilleri ve bu dili nasıl anladıkları arama motoru güncellemeleri ile tercüme ediliyor. Bu nedenle insanların bulmayı istedikleri şeylere yönelmek elinde sonunda seo uygulayıcıları olarak yapacağımız şey olacaktır.
Bazen Google’ın arama motoru sorgu sonuç sayfalarında “Ayrıntılı Makale” yazısını görebilirsiniz. Google gerçekten de insanların aklındaki seziyor. Onlara aradıkları şey hakkında doyurucu bir bilgi kaynağı sunmak istiyor. Siz de Google yönergerlerindeki kuralları uygulayarak ayrıntılı makale yazısına sahip olabilirsiniz.
Sadece Arama Yapın
Google güncelleme yaptıkça, içerik oluşturucuları da bu güncellemelere uygun olarak içerik oluşturmaya zorlayacaktır. Google dili yeterince anlamaya çalışıyor hala. Dilin arkasındaki anlamı çıkarmaya çalışıyor. Bunları çıkardıkça da kullanıcıların aradıkları şeyleri daha hızlı onlara getirecektir.
Anahtar kelimeleri optimize etmek için içerik oluşturmak tamamen eski ve kullanılmayan bir yöntem değildir, ancak Google’ın her güncellemesi ile kullanıcı isteklerine daha fazla ulaşmaktadır ve bu yöntem giderek önemini yitirmektedir.
Ancak yukarıda da belirttiğimiz gibi kullanıcıların isteklerini belirlemek öyle çok zor bir şey değildir. Fakat bu istekler zamanla değişebilir veya önem sırası değişebilir. Bunu bilmek için sadece güncel olarak arama yapın.
Bu yazı hazırlanırken How User Intent Will Forever Inform Successful Keyword Strategies#Nate Dame kaynağından yararlanılmıştır.
Çeviri:Gürkan Hayırtaş